Portugal Pavilion – 7JUN » 22NOV | La Biennale di Venezia


logo_150


02



img37high resolution

A Pedra Inviolável, 2004
João Maria Gusmão + Pedro Paiva
Filme 16 mm, cores, sem som, 1’28’’
Agradecimentos: Fundação Calouste
Gulbenkian e Galeria Zé dos Bois, Lisboa


Images and credits – ENG | PT|

Press-release ENG |


Sobre a Representação Oficial Portuguesa na 53ª Exposição Internacional de Arte La Biennale di Venezia

A 53ª Exposição Internacional de Arte, La Biennale di Venezia, decorre entre 7 de Junho e 22 de Novembro de 2009. A presente edição da mais importante exposição de arte contemporânea do mundo tem como tema genérico Fare Mondi e será organizada pelo curador internacional Daniel Birnabaum (Estocolmo, 1963).

Desde início da presente década Pedro Paiva e João Maria Gusmão têm apresentado, sob plataformas expositivas e formatos diversificados como o cinema experimental e a instalação, um conjunto estruturado de ensaios numa incessante procura da afirmação das possibilidades da “verdade”. Radicando essa investigação duma forma não ortodoxa ou académica na ontologia, os artistas dedicaram-se a construir sentidos para o que a experiência humana no mundo apresenta de diverso e inexplicável.

Na Bienal de Veneza de 2009 a dupla de artistas apresentará um novo corpo de trabalho, certamente multidisciplinar e complexo, enquadrado nas directrizes da curadoria de Natxo Checa – Fundador, programador, produtor e director da Galeria Zé dos Bois.


Ver também: Portuguese Journal Press – Público



CONTACTOS

Pavilhão Português
Fondaco dell’Arte
Calle del Traghetto o Cá Garzoni
San Marco 3415 Veneza
Itália

www.dgartes.pt/veneza2009

pavilhao_local







Coordenação e Produção
Antonia Gaeta . agaeta@dgartes.pt
Direcção-Geral da Artes . Ministério da Cultura
Av. da Liberdade, 144 – 2º andar . 1250-146 Lisboa
T [+351] 211 507 010 . F [+351] 211 507 261 . E geral@dgartes.pt



Add to FacebookAdd to NewsvineAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Furl


One comment

  1. I visited the German Pavilion at the Biennale a few days ago and thought it was quite trivial.

    OK, this is a Germany-thing and just a continuation of HH’s previous interpretation – but why does Germany think it needs to show us in 2009 how banal modern-day Germans really are?
    Why is a talking stuffed dead-cat (REALLY) sitting on this quasi-kitchen cabinet? (a wired robot with voice-sensors inside a real cat’s skin). And why are the cheap fly-trap strips of colored-plastic ‘protecting us from flys’ covering the main entrance door, as if we were going into one of Venice’s cheese shops? I usually agree with Ms Cummings’ weekly art reviews in London’s Observer – but not this one: “…a quasi-kitchen structure of plain wood… runs through the entire building… it advances a kind of domestic minimalism remodelled in plywood… a cool and efficient enterprise…”

    For me, the USA Pavilion is the best show in town (the pavilion is owned by the Guggenheim – not U.S. State Depart.) AFS


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s